۱۳۹۲ بهمن ۲۷, یکشنبه

جهانگیر شهبازی معاون آموزشی استاد، در مورد رموز موفقیت بهمن بیگی این چنین می نویسد




جهانگیر شهبازی[1] در مورد رموز موفقیت استاد بهمن بیگی این چنین می نویسد:« من رمز موفقیتِ ماندگار و حیات بخش بهمن بیگی را زاییده هوش و ذکاوتِ سرشار و تراوش اندیشه ناب و انسان سازِ او می دانم. من چهار سال در تهران دوران دانشجویی را می گذراندم. در این مدت طولانی بارها و بارها در کنار بهمن بیگی در مجالس تماشای بزرگان و نام آوران شعر و ادب شرکت می کردم. او با جذابیت فوق العاده، طنزهای شیرین، کلمات سحرآسا و کنایات نیش دار و گزنده خود، شهسوارِ یکّه تازِ میدان بود. دانش و بینش و شخصیت ممتاز او عامل موفقیت معجزه آسای او بود.
بهمن بیگی فرزند ایل بود. فرزند ایلی بود که بخارایش بود. تاریخ نا نوشته و پر فراز و نشیب ایلش را با بصیرتی وصف ناپذیر خوانده بود. جوش و خروش ها و ضجه های تا ریشه جان کاهنده اش، را با گوش جان می شنید.
بهمن بیگی از بلندایِ کمال و اوجِ دانش و بینش، ژرفای در به دری ها، بدبختی ها، گرسنگی ها و بیچارگی های قبیله اش را با حسرت می نگریست.
بهمن بیگی تا ده سالگی در خانواده ای صاحب نام، در نهایتِ عزت و احترام زندگی کرده بود. ده سال دوم عمرش را همراه پدر و مادرش در تبعید سپری کرده بود. او فرزند ناز پرورده و عزیز دُردانه خانواده ای بود که تا دیروز کوه های سرسبز و دشت های پرگل و ریحان جولانگاهش بود و امروز در یک چهار دیواری تنگ و تاریک و خفقان آور زندگی می کرد. بهمن بیگی از اوج رفاه و آسایش، به قعر فقر و تنگدستی سقوط کرده بود. او طعم تلخ و زهرآگین فقر را چشیده بود. [2]
بهمن بیگی با هوشی بالاتر از حدس و گمان در کشاکش زندگی، به انسانی مَلَک سیرت تبدیل شده بود. رمز موفقیت های جاودان و ماندگار و ثمربخش بهمن بیگی را فهرست وار بیان می کنم و برای اثبات مدعایم مصادیق فراوانی دارم.
۱. چشم پوشی از مناصب و مشاغل چشم نواز و دهان پرکن.
۲.آگاهی عمیق از زندگی مصیبت بار عشایر.
۳. وثوق کامل از استعدادهای به هدر رفته مردمی صاحب صلاحیت و کارآ.
۴. مشاهده فقر بی امان مادی و معنوی مردم.
۵. اشراف بر سرگردانی و آوارگی مردمی دارای همه استعدادها و صفات عالی انسانی.
۶. توجه کامل عقلانی به طبقات کم درآمد و ضعیف اجتماع.
۷. یتیم نوازی و فقیردوستی
۸. دشمنی مثال زدنی با جهل و بی سوادی
۹. ترویج بی امان علم و دانش
۱۰. احترام زائدالوصف به معلم
۱۱. رجحان عمیق شوره زارهای "گره بیگان"[3] و بلوط زارهای "کلگه"[4] شیراز و"قره قاج"[5] به کاخ های با عظمت و ساحل افسانه ای "تایمز"[6] ....
و صد ها مورد دیگر.



معاون آموزشی و همراه بی ریای استاد بهمن بیگی [1]
 اشاره به دوران تبعید بهمن بیگی[2]
منطقه ای در فارس[3]
 همان[4]
 همان[5]
 نام رودخانه ای در جهان غرب[6]

هیچ نظری موجود نیست: