۱۳۹۴ مهر ۱۸, شنبه

کتاب های استاد بهمن بیگی



متن صحبت اینجانب در بزرگداشت استاد بهمن بیگی در شب شعر انجمن ادبی استاد آشفته (سالن سرو ) شهرضا 
۲۰/۷/۱۳۹۴

به نام حق
با درود به استادان، معلمان و ادبای فرهیخته و دانشجویان و مسئولین محترم شهرستان و کلیه حضار گرامی که در این جمع صمیمیِ فرهنگی ادبی گرد هم آمده اند تا آغاز فصل درس و تدریس و معلم و دانش آموز را گرامی بدارند و پدر تعلیمات عشایر ایران را ارج نهند. سلام و درود به روان بزرگ معلم عشایر و بانی با تدبیر تعلیمات عشایر ایران استاد محمد بهمن بیگی که با عشقی زبانه کش و گام های استوار و تحمل ناملایمات بسیار، دانش و سواد را برای قشر آواره و بی پناه عشایر به ارمغان آورد.
 سواد آموزی به شیوه نوین برای جامعه شهری شاید قرن هاست که شروع شده است اما برای عشایر که سده ها دور تسلسل بی سوادی و جهل و تاریکی را متحمل بوده است، تنها شصت و اندی سال پیش و به همت راد مرد ایل، محمد بهمن بیگی آغاز گردید. ایشان در همین مدت کوتاه ۲۶ سال، هزاران معلم، مهندس، پزشک، وکیل، دبیر و مدیر عشایر زاده تربیت کردند که در سرتاسر ایران عزیز مصدر امور هستند و صد ها هزار باسواد ایلی نتیجه زحمات و تلاش این معلم خستگی ناپذیر است. بهمن بیگی در ایام بازنشستگی نیز از تلاش باز نه ایستاد. او گنجینه ارزشمند کتاب هایش را برای نسل کنونی و نسل های آینده به یادگار گذاشت. گرچه حضار استادان من هستند و حتما به کتاب های گرانقدر ایشان اشراف دارند اما من قصد دارم در این زمان کوتاه کتاب های ارزشمند استاد را برای دانشجویان و ارادتمندان ایشان  به اختصار معرفی نمایم.
پنج کتاب از استاد به یادگار مانده است. این گنجینه با ارزش مورد توجه و تمجید نویسندگان و ادبا و هنرمندان معروف از جمله ایرج افشار، بزرگ علوی، کاوه گلستان، ابراهیم گلستان، عبدالحسین زرین کوب و سیمین دانشور و چندین بزرگِ دیگر قرار گرفته  و نثر و قلم ایشان را ستوده اند. خود استاد در مورد کتاب هایش چنین می نویسد:" کتاب های من برای من همان قدر افتخار آفریده اند که کار من و شاید هم بیشتر."
اما کتاب های استاد:
۱. کتاب (عرف و عادت در عشایر فارس): کتابی است پژوهشی که استاد در ایام جوانی و اوایل دهه بیست شمسی به رشته تحریر در آورده است. در این کتاب، آداب و رسوم و فرهنگ عشایر جنوب، نظام سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه عشایر آن زمان بررسی شده است. مشکلات آن دوران عشایر را بر شمرده است و راه حل مناسب ارائه داده است. مهمترین راه حل را جهت رفع مظالم حکام دولتی و زمام داران محلی ایجاد مدارس سیار عشایری دانسته است.
۲. کتاب (بخارای من ایل من): این کتاب در سال ۱۳۶۸ چاپ و منتشر گردید و بعد از آن نیز بارها تجدید چاپ شده است. استاد در داستان های این کتاب، زیبایی های زندگی ایلیاتی در دامان طبیعت زیبا و همچنین تبعیض های موجود در جوامع عشایری را با نثر فاخر و زیبا و شیوا و همراه با طنز  مختص خودش بیان نموده است.
۳. کتاب (اگر قره قاج نبود): داستان های این کتاب واقع گرایانه تر است. مقاله (پیام) شاهکار این کتاب بوده و نشانگر احاطه و اشراف استاد به تاریخ و فرهنگ عشایر و حاکمان وقت می باشد. این مقاله عمق درد آشنایی وی را نشان داده و برای دردهای جانکاه عشایر درمان را می نمایاند و می فرماید:" کلید مشکلات ما در لابلای الفبا خفته است." وی آنها را به یک قیام مقدس دعوت می کند. قیام برای سوادآموزی و می گوید:" بخوانید، درس بدهید. بخوانید، درس بدهید."
۴. کتاب (به اجاقت قسم): در این کتاب استاد بهمن بیگی خاطرات آموزشی خود در تعلیمات عشایر را بیان می کند. کتابی است غنی و مناسب برای مراکز تعلیم و تربیت. استاد خود این کتاب را برای معلمین و دست اندرکاران آموزش و مراکز تربیت معلم بسیار مفید فایده دانسته و سفارش می کند در این مراکز تدریس گردد.
۵. کتاب (طلای شهامت): در این کتاب بیشتر به وقایع بعد از انقلاب اسلامی می پردازد. نشان می دهد که خدمت راست و درست در هر زمان و هر مکان خدمت است و  در بحرانی ترین شرایط به داد خادم می رسد. چنانکه آیت الله مهدوی کنی در دست خطی چنین نوشت:" آقای بهمن بیگی خدمات شایانی به عشایر ایران کرده است. احدی حق مزاحمت ایشان را ندارد."
مقاله طریق نجات این کتاب را می توان منشور تعلیم و تربیت در ایران و بلکه در جهان نامید. در این کتاب ها استاد زندگی ایلی، زیبایی های آن و همچنین دردها و مصائب عشایر و سر گذشت تعلیمات عشایر را از بدو کار تا زمان بازنشستگی، با قلم سحر آمیزش به تصویر می کشد. اگر کسی بخواهد بهمن بیگی را خوب بشناسد و از خدمات ارزشمند و ناملایمات مسیرش آگاهی یابد، کتاب های او صادق ترین و گویا ترین منابع هستند.
لازم به ذکر است که علاوه بر کتاب های خود استاد، ارادتمندان ایشان نیز تا کنون بیش از سی جلد کتاب در مورد زحمات و خدمات صادقانه و بی ریای استاد بهمن بیگی چاپ و منتشر کرده اند. از جمله بنده هم کتابی تحت عنوان (رمز توفیق) که نگاهی است به رمز و راز موفقیت و محبوبیت بهمن بیگی نگاشته ام.
 سخن و گفتار در مورد استاد و مطالب کتاب هایش هم بسیار است هم شیرین. اما بعلت ضیق وقت بیش از این مزاحم اوقات شریف تان نمی گردم.
اجازه می خواهم در پایان عرایضم از طرف خودم و تمامی ایلیاتی ها، از کلیه دست اندر کاران این برنامه زیبا، بخصوص از اعضای بزرگوار انجمن ادبی استاد آشفته شهرضا و مسئولین محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صمیمانه سپاسگزار باشم و از اینکه به من لطف کرده و زمانی را در اختیارم گذاشتند تشکر نمایم.
روان معلمین بزرگ شاد، نامشان ماندگار و رهرو راهشان فراوان باد.
مرادحاصل نادری دره شوری. بیستم مهر ۱۳۹۴

هیچ نظری موجود نیست: