۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۸, جمعه

متن صحبت اینجانب در بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه آزاد سمیرم






متن صحبت اینجانب در بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه آزاد سمیرم:
با سلام به استادان، دانشجویان، معلمان، مسئولین شهرستان و کلیه حضار محترم که در این جمع صمیمی فرهنگی گرد هم آمده اند تا روز معلم را گرامی بدارند. با درود به روح استاد مطهری که روز معلم بنام ایشان مزین است. سلام و درود به روان بزرگ معلم عشایر ایران و بانی با تدبیر تعلیمات عشایر ایران که با عشقی زبانه کش و گام های استوار و تحمل ناملایمات بسیار، سواد و سواد آموزی را برای قشر آواره و بی پناه عشایر به ارمغان آورد.  سواد آموزی به شیوه نوین برای جامعه شهری شاید قرن هاست که شروع شده است اما برای عشایر که سده ها دور تسلسل بی سوادی و جهل و تاریکی را متحمل بوده است، تنها شصت و اندی سال پیش و به همت راد مرد ایل، محمد بهمن بیگی آغاز گردید. اما در همین مدت کوتاه هزاران مهندس، پزشک، وکیل، دبیر و مدیر عشایر زاده که در سرتاسر ایران عزیز مصدر امور هستند و صد ها هزار باسواد ایلی نتیجه زحمات و تلاش این معلم خستگی ناپذیر است.
بهمن بیگی در ایام بازنشستگی نیز از تلاش باز نه ایستاد. او گنجینه ارزشمند کتاب هایش را برای نسل کنونی و نسل های آینده به یادگار گذاشت. اگرچه حضار استادان من هستند و حتما به کتاب های گرانقدر استاد اشراف دارند من قصد دارم در این زمان کوتاه کتاب های ارزشمند استاد را برای دانشجویان و ارادتمندان ایشان معرفی نمایم.
پنج کتاب از استاد به یادگار مانده است. این گنجینه با ارزش مورد توجه و تمجید نویسندگان و ادبای معروف از جمله ایرج افشار، عبدالحسین زرین کوب و سیمین دانشور و..... قرار گرفته است.
نثر و قلم استاد را ستوده اند.
خود استاد در مورد کتاب هایش چنین می نویسد:" کتاب های من برای من همان قدر افتخار آفریده اند که کار من و شاید هم بیشتر."
اما کتاب های استاد:
1. کتاب پژوهشی (عرف و عادت در عشایر فارس) که استاد در ایام جوانی و اوایل دهه بیست شمسی به رشته تحریر در آورده است. در این کتاب، آداب و رسوم و فرهنگ عشایر جنوب، نظام سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه عشایر آن زمان بررسی شده است. مشکلات آن دوران عشایر بر شمرده شده و راه حل مناسب ارائه گردیده است. مهمترین راه حل را جهت رفع مظالم حکام دولتی و زمام داران محلی ایجاد مدارس سیار عشایری دانسته است.
2. کتاب (بخارای من ایل من) در سال 1368 چاپ و منتشر گردید و بعد از آن نیز مکررا تجدید چاپ شده است. استاد در داستان های این کتاب، زیبایی های زندگی ایلیاتی در دامان طبیعت زیبا و همچنین تبعیض های موجود در جوامع عشایری را با نثر فاخر و زیبا و شیوا و همراه با طنز  مختص خودش بیان نموده است.
3. کتاب (اگر قره قاج نبود) داستان های این کتاب واقع گرایانه تر است. مقاله (پیام) شاهکار این کتاب بوده و نشانگر احاطه و اشراف استاد به تاریخ و فرهنگ عشایر و حاکمان وقت می باشد. این مقاله عمق درد آشنایی وی را نشان داده. برای دردهای جانکاه عشایر درمان را می نمایاند و می فرماید:" کلید مشکلات ما در لابلای الفبا خفته است."
4. کتاب (به اجاقت قسم) در این کتاب بهمن بیگی خاطرات آموزشی خود در تعلیمات عشایر را بیان می کند. کتابی است غنی و مناسب مراکز تعلیم و تربیت. استاد خود این کتاب را برای معلمین و دست اندرکاران آموزش و مراکز تربیت معلم بسیار مفید فایده دانسته و سفارش می کند در این مراکز تدریس گردد.
5. کتاب (طلای شهامت) در این کتاب بیشتر به وقایع بعد از انقلاب می پردازد. نشان می دهد که خدمت راست و درست در هر زمان و هر مکان خدمت است و  در بحرانی ترین شرایط به داد خادم می رسد. چنانکه آیت الله مهدوی کنی در دست خطی چنین نوشت:" آقای بهمن بیگی خدمات شایانی به عشایر ایران کرده است. احدی حق مزاحمت ایشان را ندارد."
مقاله طریق نجات ایشان را می توان منشور تعلیم و تربیت در ایران و بلکه در جهان نامید.
در این کتاب ها استاد زندگی ایلی، زیبایی های آن و همچنین دردها و مصائب عشایر و سر گذشت تعلیمات عشایر را از بدو کار تا زمان بازنشستگی، با قلم سحر آمیزش به تصویر می کشد.
اگر کسی بخواهد بهمن بیگی را خوب بشناسد و از خدمات ارزشمند و ناملایمات مسیرش آگاهی یابد، کتاب های او صادق ترین و گویا ترین منابع هستند.
سخن و گفتار در مورد استاد و مطالب کتاب هایش هم بسیار است هم شیرین. اما بعلت ضیق وقت بیش از این مزاحم اوقات شریف تان نمی گردم.
روان معلمین بزرگ شاد، نامشان ماندگار و رهرو راهشان فراوان باد.
از اینکه به اینجانب زمانی اختصاص داده شد، از دست اندرکاران این بزرگداشت کمال تشکر را دارم.
                                                                                                                               مرادحاصل نادری دره شوری. پانزدهم اردیبهشت۱۳۹۴ 



هیچ نظری موجود نیست: