۱۳۹۴ بهمن ۱۷, شنبه

نقدی دیگر در باره رمز توفیق اما در شهر شیراز

و این هم نقدی دیگر در باره رمز توفیق اما در شهر شیراز
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کد خبر: ۱۰۹۲۳
روزنامه بین المللی نیم نگاه مورخه ۴/۱۰/۱۳۹۴ فارس شیراز

رمز توفیق (راز محبوبیت محمد بهمن بیگی)

سید محی الدین حسینی ارسنجانی-نیم نگاه
شناسه :
یکی از آثار قابل توجه و خواندنی در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت عشایر، خاصه قشقایی ها، کتاب رمز توفیق یا نگاهی به رمز و راز موفقیت و محبوبیت استاد محمد بهمن بیگی (ره) تألیف مراد حاصل نادری دره شوری است. این کتاب به قطع وزیری و در سال ۱۳۹۳ به تیراژ ۲۰۰۰ نسخه در ۲۸۰ صفحه مصور توسط نشر همارا به مدیریت و سرپرستی فرهیخته مرد عشایری، استاد مسعود بهره بر در شیراز چاپ گردیده است این کتاب برخوردار از شمارگان شابک، ثبت در کتابخانه ملی، دیویی و کنگره است و فهرست نویسی اثر برابر روش علمی فیپا صورت گرفته است. مؤلف گرامی، کتاب خود را به عموم ارادتمندان استاد محمد بهمن بیگی و همسر مهربان و همراه زندگی خویش تقدیم کرده است. مراد حاصل نادری دره شوری متولد سال ۱۳۳۱ است و خود از دانش آموختگان مکتب بهمن بیگی است. طرح جلدی زیبا از مائده جلیلی بر رو و پشت جلد کتاب رمز توفیق نقش بسته است. این اثر در دو صفحه فهرست عناوین مندرج در کتاب دارد که شامل دو بخش با عناوین مقالات نگارنده و مقالات ارادتمندان استاد و پیشکسوتان تعلیمات عشایری ایران است.
فهرست عناوین کتاب:
بخت بلند، هدف نجات بخش، بهمن بیگی درد آشنا بود، سازگاری بله، سازش کاری هرگز، مقاومت بهمن بیگی در مقابل مشکلات، شیوه نوین آموزش در تعلیمات عشایر، نقش زنان در تعلیمات عشایر، مبارزه با تبعیض در تعلیمات عشایر، تحصیلات دانشگاهی و روابط اجتماعی گسترده، استقبال عشایر از خدمات بهمن بیگی، فرصت سازی و استفاده به موقع از آن به نفع تعلیمات عشایر، صلح و آرامش و حفظ بی طرفی، عمل گرایی و تلفیق علم و عمل، بهمن بیگی از پشت میز نشینی و کاغذ بازی بیزار بود، تواضع و فروتنی، اندیشه های نیک بهمن بیگی، استاد چه خوب شد تنها ماندی و به مناسبت درگذشت استاد در آستانه روز معلم از جمله عناوینی مندرج در بخش اول کتاب به قلم نویسنده اثر استاد مراد حاصل نادری دره شوری است. در بخش دوم اثر هم مقالات و مطالبی درخصوص استاد بهمن بیگی از یاران و نزدیکان و ارادتمندان اوست سکینه کیانی، مسعود تاکی، جهانگیر شهبازی، شهناز عشایری، حمزه رزمجویی، فریدون محمدی ده سروی، نوذر فریدونی، غلامحسن نادریان، کرم جعفری باغنویی، امیدقلی نادری دره شوری، سید عبدالمناف شاه قاسمی و رجب فرهمندیان از جمله کسانی هستند که در بخش دوم اثر مطالبی را ارائه داشته اند.
سخنان ناشر، مؤلف و استاد امراله یوسفی:
جناب مسعود بهره بر در دو صفحه مطلب به عنوان سخن ناشر در اهمیت استاد بهمن بیگی مقاله ای را به نگارش در آورده که گویای اوصاف استاد خویش است. استاد امراله یوسفی نویسنده و پژوهشگر حوزه عشایر کشور نیز درخصوص زندگی و زمانه مؤلف گرامی کتاب رمز توفیق یعنی استاد مراد حاصل نادری دره شوری به زیبایی مطالبی را به نگارش آورده و در بخش پیشگفتار نیز مراد حاصل نادری دره شوری طی سه صفحه به دلایل نگارش این کتاب و اینکه به جناب بهمن بیگی مدیون بوده پرداخته است.
سخن پایانی:
پایان بخش این کتاب ارزنده درج تصاویری از استاد بهمن بیگی و مفاخر عشایری و فهرستی از منابع و مأخذ مورد استفاده در این کتاب است. این اثر گویای خاطرات گفته و نگفته درباره مرحوم بهمن بیگی مدیر کل فقید تعلیمات عشایری و نویسنده نامی معاصر است. لازم می دانم از سعی و اهتمام جناب نادری دره شوری و ناشر محترم تشکر نموده و همگان خصوصاً فرهنگوران و دانش آموختگان جامعه عشایری ایران و به ویژه فارس را به مطالعه این کتاب ارزنده توصیه می نمایم.
منبع:
http://www.nimnegahshiraz.ir/fa/Main/Detail/10923/%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%81%DB%8C%D9%82-%28%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%AA--%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D9%85%D9%86-%D8%A8%DB%8C%DA%AF%DB%8C%29

هیچ نظری موجود نیست: